V souvislosti s nebezpečím, které představuje šíření varianty koronaviru označované omicron, upravují se režimová opatření. Podle vládního nařízení bude od 18. 1. 2022 povinná pětidenní karanténa po rizikovém kontaktu platit pro všechny osoby bez výjimky. V kombinaci s možným nárůstem nemocných by tak mohlo dojít k významnému omezení počtu práceschopných zaměstnanců.
- Uzavření areálů - uzavření hlavních vstupů do areálů a budov. Zakazuje se vjezd a vstup všech návštěv a obchodních partnerů. Neplatí pro zaměstnance ČEVAK.
- Výjimečný vstup lze povolit jen při provádění nezbytných služeb (např. dovoz odpadních vod na ČOV, závoz materiálu apod.). Vždy je nutno vyžadovat použití respirátorů a dodržovat bezpečné odstupy (min. 2 m). Vstup cizích osob do administrativních prostor jen na povolení vedení společnosti (ŘDT, PŘ, FŘ).
- Povinné nošení respirátorů FFP2 při pohybu ve společných prostorách.
- Povinné nošení respirátorů FFP2 při vzájemném kontaktu, pokud není dodržen odstup min. 2 m a/nebo kontakt trvá déle než 5 min), nejedná-li se o zaměstnance zařazené do stejné pracovní skupiny.
- Povinné nošení respirátorů FFP2 při pobytu v uzavřeném prostoru (vč. vozidel), pokud se nejedná o zaměstnance zařazené do stejné pracovní skupiny.
- Všichni zaměstnanci se budou testovat AG samotesty, které jim budou poskytnuty zaměstnavatelem, ve dnech pondělí a čtvrtek. V případě práce z domova nebo nepřítomnosti vždy před návratem do zaměstnání a dále podle rozhodnutí vedoucího zaměstnance.
- Rozdělení pracovníků do skupin – je nutné rozdělit pracovníky na jednotlivých pracovištích do oddělených skupin, které jsou schopny zajistit základní provozování VaK. Tyto skupiny střídat na pracovišti tak, aby byl vyloučen jejich kontakt, tj. ve střídavém režimu Po-St/Čt-Pá, nebo alespoň ob den. Část pracovníků, kteří nejsou na pracovišti, jsou v době od 7:00 do 15:00 v režimu pohotovosti. V době 15:00 – 7:00 je pohotovost zajištěna ve standardním režimu. V případě nutného souběhu práce více skupin během jednoho dne dbát zvýšené ochrany (povinné použití respirátorů, odstupy min 2 m), střídat využití prostor a zabránit kontaktu mezi jednotlivými skupinami.
- Při nutném souběhu prací nebo změně složení pracovních skupin se doporučuje mimořádné testování AG testem nebo provádění takových změn ve dnech plošného testování.
- Administrativa – práci v kancelářích organizovat tak, aby v každé kanceláři byl pouze 1 pracovník. V případě nutnosti 2 pracovníků jsou povinné respirátory, větrání prostor a omezení práce na nejnutnější dobu. K rozdělení administrativních pracovníků je možné využít zasedací místnosti a prázdné kanceláře. Volné kanceláře eviduje a rezervuje sekretariát ředitele. Vedoucí zaměstnanec může rozhodnout o výjimce v případech, kdy izolace nebo karanténa zaměstnanců neohrozí zajištění hlavních činností firmy.
- Zaměstnanci, kteří si převedli více než 5 dní staré dovolené, si po dohodě s vedoucím požádají o čerpání dovolené.
- Komunikaci s dalšími osobami omezit na bezkontaktní – telefon, e-mail, videokonference apod. Při neodkladných jednáních (např. kontrolních dnech, jednáních s orgány státní správy vyžadovat od všech účastníků použití respirátorů a dodržovat bezpečné odstupy (min. 2 m).
- Minimalizovat vzájemný kontakt především v jídelně a kuchyňkách, šatnách apod. V těchto prostorách mohou být max. 3 osoby, zařazené do stejné pracovní skupiny.
- Výměny vodoměrů a externí zakázky – vše s maximální obezřetností a za dodržení všech ochranných opatření k ochraně vlastního zdraví, ale i zákazníků a partnerů (použití respirátorů třídy FFP3 nebo polomasek s filtry, ochranné brýle, rukavice).
- Uzavření ZC a obchodních kanceláří, požadavky zákazníků řešit telefonicky a elektronickou cestou. Lze přijímat zákazníky pro platbu v hotovosti a dopředu sjednané návštěvy při dodržení všech ochranných opatření k ochraně vlastního zdraví, ale i zákazníků.
- Režim skladu – omezení počtu osob pro výdej materiálu max. na 2 osoby (z jedné pracovní skupiny).
- Pro osobní hygienu používat bezoplachové desinfekční gely umístěné na toaletách a dalších prostorách.
- Dezinfekce – po ukončení pracovního výkonu provést dezinfekci pracovních prostředků (mechanizace, vozidel, ochranných pracovních pomůcek). Jedná se především o dotykové plochy, ovládací panely mechanizace, interiéry vozidel apod.
- Dveře s častým pohybem osob ponechávat trvale otevřené, dveře na toalety přivřené (aby nebylo nutné dotýkat se klik).
- Celkový úklid v budovách rozšířit o denní mytí klik, madel a zábradlí desinfekčními prostředky.
Dodržování uvedených opatření je povinné a jejich nedodržování lze považovat za závažné porušení pracovní kázně.
Mgr. Jiří Paul, MBA
ředitel společnosti