Přejít na obsah stránky

Info

Vážení zákazníci, spustili jsme pro Vás nový zákaznický portál, dostupný je přes odkaz MŮJ ÚČET.

Tato stránka je určena pro stávající členy Senzorického panelu v Hořovicích

Jak probíhá činnost panelu?

Po úvodním proškolení a otestování senzorických schopností (proběhne v Hořovicích dne 2. 12. 2023) budou členové panelu pravidelně, jednou týdně (v den, který se dohodne na úvodní schůzce) doma hodnotit kvalitu pitné vody co do vzhledu a chuti/pachu. V odpoledních hodinách zašle provozovatel vodovodu členům panelu SMS zprávu, kterou je upozorní, že ten den mají udělat hodnocení.

Hodnocení bude probíhat v pozdních odpoledních, resp. časných večerních hodinách (cca mezi 16.30 a 20.30 hod). Výsledek hodnocení, samostatně pro vzhled a pach/chuť vody, odešle ten den večer do 24.00 přes jednoduchý on-line dotazník (přístup na dotazník zde) 

 Bude tedy potřeba mít přístup na internet, stačí však přes mobilní telefon. Jak vzhled, tak i pach/chuť se hodnotí známkami 1 (dobré), 2 (mírně zhoršené) nebo 3 (špatné), viz příloha 1 s podrobnějším popisem jednotlivých kategorií. Druhý den dopoledne si pracovník VaK Beroun stáhne a vyhodnotí odpovědi. Další hodnocení za týden se bude provádět na stejném přístupovém linku.

Jedná se o dobrovolnou činnost, takže případné opomenutí a vynechání hodnocení neznamená pro panelistu žádnou nepříjemnost. Nicméně aby provozovatel vodovodu věděl, že člen panelu neztratil o účast v panelu zájem, prosíme, aby v případě, že bude zdravotně indisponován a neschopen objektivně hodnotit nebo bude mimo bydliště, stejně v dotazníku vyplnil alespoň své jméno nebo kód a zaškrtl odpověď „Nemohu se zúčastnit“.

V případě, že hodnotitel kdykoli, tedy kterýkoli den v týdnu či denní hodinu zaznamená mimořádnou výraznou změnu ve vzhledu nebo pachu/chuti vody, postupuje jako běžný spotřebitel, tedy oznámí to neprodleně provozovateli vodovodu obvyklým způsobem (tel. linka 800 100 663). Následně vyplní dotazník a zaškrtne, že se jedná o hodnocení „Mimořádné“. Vodu nemusí samozřejmě chutnat, má-li odpudivý vzhled a pach. V takovém případě hodnotí pach a chuť jako „Špatné“ a může uvést, že nebylo ochutnáváno.

Dojde-li ke zhoršení vlastností jen mírně, tedy tak, že by za normálních okolností nekontaktoval provozovatele vodovodu, proveden jen mimořádné hodnocení dotazníkem a odešle.

Postup při odběru vzorku a hodnocení

Vzorek vody se odebírá v podvečerních/večerních hodinách, kdy se předpokládá, že spotřeba vody v domácnostech je během dne nejvyšší a stagnace vody v domovních rozvodech nejnižší. Hodnotitel použije čistou (vizuálně i prostou pachu) sklenici z čirého skla bez zabarvení o objemu cca 0,2 až 0,3 litru. Bez odpouštění nebo jen s minimem odpuštění vody natočí plnou sklenici a tu nechá chvíli, cca 10 minut odstát při pokojové teplotě. Účelem je, aby se případné bublinky vzduchu vyčeřily a bylo možné hodnotit vzhled vody a dále aby se voda aspoň trochu temperovala, což je pro hodnocení pachu a chuti vhodnější.

Pro hodnocení vzhledu vezme hodnotitel bílý list papíru (ideálně formát A4) a při dobrém osvětlení oproti bílému pozadí si prohlédne vodu ve sklenici, zda nemá nažloutlou či jinou barvu nebo v ní neplavou nějaké částice.

Než bude hodnotitel vodu ochutnávat, zajistí si pro to pokud možno klidné a bezpachové prostředí. Před hodnocením je vhodné si místnost, ve které hodnotím, vyvětrat. Stejně tak cca 30 minut před hodnocením hodnotitel nebude pít kávu, silný černý či zelený čaj, nebude kouřit a nebude používat parfémy ani osobní, ani interiérové.

Vlastní hodnocení pachu – přičichnete ke sklenici a výrazně nasajete – pokud cítíte nějaký neobvyklý pach, zapíšete si jej. Hodnocení chuti – doušek vody (cca 15 ml = velká polévková lžíce) vezměte do úst a vodu chvíli poválejte v celé dutině ústní. Cítíte nějakou neobvyklou chuť vody? Chutná Vám voda, nebo ne? Vše si zapište. Doporučený postup ochutnávky vody bude ještě podrobně vysvětlen při úvodním školení. Následně přiřadí hodnotitel vzhledu i pachu/chuti známku a následně hodnocení odešle.

V případě hodnocení známkou 2 nebo 3 je vhodné, aby hodnotitel i slovně popsal, co se mu nelíbí. Protože ne každý má zkušenost s popisem různých pachů a chutí, uvádíme v příloze 2 jako pomůcku popisy u vody známých pachů a chutí.

Kontakt na provozovatele

Pokud během hodnocení vyvstanou členům panelu nějaké nejasnosti a dotazy, mohou se obrátit na VaK Beroun. V případě potřeby bude svolána další pracovní schůzka. Pro komunikaci slouží tlačítko níže, odkud je zpráva rozeslána na mail určeným zaměstnancům.

Děkujeme Vám za účast v Senzorickém panelu!

Kontakt na řešitelský kolektiv:

Jiří Paul
Vodovody a kanalizace Beroun, a.s.
Mostníkovská 255/3 | 266 01 Beroun-Závodí

Zákaznická linka: 800 100 663

[T] 311 747 113
[M] 602 674 837
[E] jiri.paul@vakberoun.cz 

Mám zájem o tuto službu

Odeslat zprávu

Přejít na navigaci